
Muzyka to element, który buduje określony klimat w lokalu. W zależności od stylu czy intensywności dźwięku możemy wywołać określone emocje, które w następstwie wpływają na nasze zachowania. Odpowiednio dobrana muzyka może być utożsamiana z marką i wpływać na jej postrzeganie. Dźwięki muzyki kojarzą się z wypoczynkiem i beztroską a w czasie kiedy jesteśmy zrelaksowani jesteśmy skłonni do podejmowania mniej racjonalnych decyzji.
Spis treści
W dzisiejszym świecie wolnego rynku, na którym jest nieograniczony wybór dostawców konkurowanie ceną może okazać się przyczyną upadku firmy. Dlatego marki głowią się w jaki sposób zwrócić uwagę klienta na swój produkt i jak wyróżnić go na tle konkurencji. Współcześnie w działaniach marketingowych wykorzystuje się wszystkie możliwe metody i techniki oddziaływania na klienta celem uzyskania pozytywnego odbioru firmy, oferowanego produktu i jego marki. Jedną z technik, stosunkowo nową na rynku, jest audiomarketing, który wykorzystuje zmysł dźwięku do wpływania na zachowanie klientów i buduje pozytywny wizerunek firmy. Audiomarketing (czy audio marketing) wykorzystywany jest nie tylko do stworzenia przyjemnej atmosfery w sklepie, ale także nadaje charakter produktom. To, co odczuwamy podczas zakupów, ma bardzo duży wpływ na to, czy będziemy mieli ochotę powrócić do danego miejsca w przyszłości.
Słuch to drugi w kolejności zmysł, do którego zaraz po wzroku dociera najwięcej bodźców zawartych w komunikatach marketingowych.
Szybki rozwój w ostatnich kilkunastu latach audiomarketing zawdzięcza postępowi technicznemu. Wiele osób słucha muzyki za pośrednictwem przenośnych odtwarzaczy. Wybierając się do galerii handlowej możemy zostawić słuchawki w domu gdyż muzyka w tym miejscu jest praktycznie w większości sklepów. Muzyka oddziałuje na podświadomość co z kolei wpływa na emocje odczuwane przez nabywców. Dobrze dobrana muzyka potrafi wytworzyć w nich różne stany emocjonalne i uczucia a także ma pozytywny wpływ na personel.
W Polsce audiomarketing rozwija się dynamicznie, niemal w każdym punkcie handlowym, restauracji czy w reklamie radiowej i telewizyjnej odtwarza się muzykę. Jej siła jest ogromna, z czego przedsiębiorcy zdają sobie sprawę. Przy wyborze odpowiedniej oprawy dźwiękowej ważny jest nie tylko rodzaj muzyki, ale również jej tempo . Spokojna muzyka zmienia poczucie czasu. Z badań psychologicznych wynika, że w lokalu w którym tempo muzyki było wolne, czas przebywania w sklepie był dłuższy niż w miejscu, w którym grała energiczna melodia. Spokojną muzykę często wykorzystują restauracje po to żeby stworzyć sprzyjającą atmosferę do pozostania w lokalu a co za tym idzie zwiększyć końcowy rachunek, który zapłaci klient. Wpływ muzyki na klientów został potwierdzony w badaniach przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych. Ich wyniki pokazały, że 70% nabywców preferuje sklepy, w których odtwarzana jest muzyka. Jednocześnie 63% badanych twierdzi, że prawdopodobnie kupuje więcej w lokalach, gdzie emitowana jest muzyka. Niektóre przedsiębiorstwa handlowe podają, że wprowadzenie audiomarketingu przyczyniło się do wzrostu obrotów nawet o 40%. Oparcie marketingu na czynnikach zmysłowych, racjonalnych i emocjonalnych pozwala na budowę przewagi konkurencyjnej i szybkie pozyskanie klientów. Konsumenci preferują miejsca, w których gra muzyka w związku z tym ważnym aspektem jest stworzenie sprzyjającego klimatu, aby klient pozostał w sklepie dłużej.
Odpowiednio dobrana playlista wpływa na wzrost liczby klientów ok. 30% co przekłada się na wzrost poziomu sprzedaży na 15% do 28%
Odpowiednio wyselekcjonowana muzyka pozwala oddziaływać na ludzkie zachowania. W reklamie telewizyjnej czy radiowej tworzone są spoty reklamowe, które łatwo wpadają w ucho, a które konsumenci często powtarzają lub nucą w głowie. Takie działania marketingowe pozwalają na zapamiętanie marki i jej szybkie rozpowszechnienie co oczywiście przekłada się na decyzje zakupowe.
Marketing sensoryczny wykorzystuje dźwięki pierwszego i drugiego planu. Muzyka na drugim planie to tak zwane tło muzyczne, które ma za zadanie podkreślać i wprowadzać w odpowiedni stan emocjonalny. Muzyka pierwszego planu z kolei zawiera często słowa, jest bardzo zróżnicowana zarówno w kwestii tempa, głośności jak i ogólnego klimatu. Bank jest miejscem gdzie podejmujemy czasami bardzo ważne decyzje dotyczące naszego bezpieczeństwa finansowego dlatego muzyka powinna być prawie niezauważalna. W swoich placówkach banki odtwarzają spokojne a nawet relaksujące melodie, które wprawiają klientów w pozytywny nastrój. Muzyka w tle może być także dobrym podkładem do komunikatów, które co jakiś czas informują o aktualnej ofercie banku.
Wchodząc do galerii handlowej nikogo już nie dziwią wielkie monitory wyświetlające reklamy czy oferty sklepów tzw. „digital signage„, który coraz częściej zastępuje tradycyjne plakaty. Możemy także usłyszeć z głośników audioreklamy kierujące konsumentów do swoich sklepów wabiąc promocją czy gratisem. Marketing sensoryczny wykorzystuje wszystkie zmysły żeby stworzyć miejsce, do którego klienci chętnie będą wracać. To, jaka muzyka wybrzmiewa w sklepowych głośnikach może zachęcić lub zrazić klienta. Spójność utworów z wizerunkiem marki i wystrojem danego miejsca jest przy tym niezwykle ważna.
W działaniach marketingowych niezwykle istotne jest to, aby repertuar odtwarzany w miejscu sprzedaży był dostosowany do grupy docelowej. Inna bowiem muzyka jest rekomendowana do sklepu z branży odzieżowej dla nastolatek, a inna do eleganckiej perfumerii przy modnej ulicy w centrum miasta.
Restauracja to miejsce, gdzie klienci miło spędzają czas w gronie przyjaciół, czy partnerów biznesowych, spożywają posiłek czy relaksują się przy lampce wina. W zależności od charakteru restauracji powinniśmy wybrać taki rodzaj muzyki, który nie rozprasza a jej natężenie pozwala na swobodną rozmowę. Oczywiście są miejsca takie jak bary szybkiej obsługi, gdzie szybkie tempo muzyki skłoni ludzi do szybkiego podejmowania decyzji zakupowych i będą oni szybciej spożywali posiłki.
Muzeum to miejsce bazujące w większości na aspektach wzrokowych. Wystawy kojarzą się z historycznymi eksponatami w szklanych witrynach, gdzie odwiedzający poruszają się bezszelestnie mówiąc do siebie przyciszonym głosem. Dźwięk wywołuje wspomnienia, budzi emocje, ma wpływ na zmiany nastroju i samopoczucie, a także zmienia poczucie czasu dlatego odpowiednio dobrane utwory mogą wywołać u zwiedzających wiele emocji, których nie zapomną przez długi czas.
Audiomarketing jest bardzo skuteczny w swoim działaniu zarówno w spocie reklamowym, jak i w miejscu sprzedaży. Przeprowadzone badania wykazały, że muzyka ułatwia zapamiętanie marki oraz wpływa na atrakcyjność samego przekazu. Chociaż marketing sensoryczny jest stosunkowo nową koncepcją w Polsce, to zauważa się jego rozwój i próby angażowania wszystkich zmysłów w proces zakupowy (Deluga s.49).
Umów się na bezpłatną konsultację z naszym specjalistą, który pomoże dobrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojej marki.