Wiata przystankowa to element małej architektury do użytku na zewnątrz. Wiata siedziskowa służy jako miejsce obsługi podróżnych.
Wiatę wykonano z materiałów przeznaczonych do użytkowania w obiektach użyteczności publicznej o parametrach technicznych odpowiednich dla tego zastosowania. Są to m.in. materiały charakteryzujące się wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne i atmosferyczne, które umożliwiają częściowe naprawy powierzchni lub wymianę poszczególnych elementów.
Wiata peronowa ma możliwość uszynienia. Ma konstrukcję ażurową, zbudowaną z profili stalowych zamkniętych o zaokrąglonych krawędziach, zabezpieczonych powłoką antykorozyjną, co ułatwia utrzymanie obiektu w czystości.
Wiatę siedziskową wyposażono w:
ergonomiczną ławkę, z siedziskiem i oparciem wykonanym z drewna, podłokietnikami po obu stronach oraz
poręcz, dzięki której podróżni mogą odpoczywać na stojąco.
Elementy drewniane zabezpieczono tak, aby trwałość powłok elementów narażonych na wpływ czynników atmosferycznych wynosiła min. 5 lat.
Ściany boczne przezroczyste mogą być wykonane z poliwęglanu o wysokiej odporności ogniowej, blachy bądź szkła hartowanego. Powierzchnie przezroczyste posiadają wzór w postaci pionowych pasów widoczny dla ptaków i skutecznie minimalizujący ich kolizje z wiatą. Powierzchnia wiaty jest jednolita i nieporowata, łatwa w konserwacji i czyszczeniu. Dach może zostać wykonany z poliwęglanu, płyty kompozytowej bądź trapezowej.
Wiata spełnia wymagania „Wytycznych architektonicznych dla kolejowych obiektów obsługi podróżnych” Ipi-1.